Kiedy wymienić opony na letnie?
Coraz więcej kierowców w Polsce stosuje dwa rodzaje ogumienia tj. zimowe i letnie. Wbrew pozorom, to nie pora roku wyznacza okres użytkowania ogumienia sezonowego a temperatura.
Producenci opon przyjęli zasadę, że graniczą temperaturą, która umownie rozdziela stosowanie bieżników zimowych jest 7-10 stopni Celsjusza. Przedział ten oznacza średniodobową temperaturę powietrza. Co zrobić, gdy nadejdą upragnione ciepłe dni, podczas których termometry będą wskazywać 9-12 stopni, a w nocy spadnie do minusowych wartości?
Warto pamiętać o tym, że temperatura nawierzchni po której jeździmy zawsze będzie inna, niż powietrza. Z pierwszych lekcji fizyki wiemy, że zimne powietrze jest cięższe i zawsze zalega w najniższym punkcie. Tak się dzieje również podczas pierwszych wiosennych nocy, gdy ciepłe powietrze osadza sie na jezdni. Łatwo można sobie wyobrazić, że skroplone w ten sposób cząsteczki wody, po zetknięciu z wyziębionym asfaltem zamieniają się w szron. W takich sytuacjach opony zimowe zapewnią większy poziom bezpieczeństwa, niż nawet nowe opony letnie. Zimówki (w przeciwieństwie do ogumienia letniego) posiadają dużą ilość lameli, czyli pofalowanych nacięć w bloku opony. Ich zadaniem jest ,,wgryzanie" się w śnieg, błoto pośniegowe czy właśnie szadź. Dodatkowo aby wzmocnić działanie lameli, mieszanka gumy opony zimowej jest wyraźnie bardziej miękka niż letniej.
To wszystko przyczynia się do mocniejszego przylegania czoła opony w zetknięciu ze zmrożoną jezdnią. Warto zwrócić uwagę, że kwiecień może przynieść również opady śniegu. W końcu jak mówi ludowe porzekadło ,,kwiecień plecień (...)". Kiedy zatem zmienić ogumienie zimowe na letnie? Nie można podać konkretnej daty w kalendarzu. Warto przyglądać się prognozom pogody i temperaturze powietrza. Jeśli przez okres 1-2 tygodni temperatura w nocy będzie się utrzymywać powyżej 4-6 stopni Celsjusza, to warto umówić się na wymianę opon. Jazda na oponach zimowych do tego czasu, nie wpłynie drastycznie na ich zużycie. Może jednak uchronić nas przed wpadnięciem w poślizg podczas chłodniejszego poranka. Wymiana ogumienia na letnie to dobra okazja do sprawdzenia w jakim stanie są nasze opony zimowe. Warto poprosić pracownika serwisu o oględziny bieżnika.
Najważniejsze elementy, które powinny zostać sprawdzone to stopka (znacznie skorodowana stopka powoduje utratę ciśnienia), opasanie, stan bloków, usuniecie ciał obcych, które mogą przyczynić się do uszkodzenia opony w przyszłości. Istnieją dwa elementy, które możemy skontrolować sami. Jest to data produkcji oraz głębokość bieżnika. W pierwszym przypadku użytkowane przez nas zimówki nie powinny mieć więcej niż 7-8 lat. W starszych oponach zimowych mieszanka bieżnika starzeje się i traci opisaną powyżej sprężystość. Dlatego jeśli bieżnik wygląda na niezbyt zużyty, data produkcji może dyskwalifikować go do dalszej eksploatacji. Data produkcji zawsze znajduje się na ścianie bocznej i jest zapisywana jako 4 cyfrowa liczba, gdzie dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień produkcji, a dwie kolejne rok. Drugim ważnym aspektem jest głębokość bieżnika.
W UE minimalna głębokość ogumienia została określona na poziomie 1,6 mm. Z praktycznego punktu widzenia opona, której wysokość bieżnika spadnie poniżej 3-4 mm nadaje się do wymiany, ponieważ ilość wody jaką jest w stanie odprowadzić opona, znacznie spada poniżej tej głębokości. Tym samym wzrasta ryzyko zaistnienia aquaplanningu. Każda z opon posiada wskaźnik TWI, informujący o osiągnięciu wyżej opisanego minimum. O pomoc w zlokalizowaniu TWI i daty produkcji możemy poprosić pracownika serwisu lub poszukać wskazówek w internecie. Opony to element w aucie tak samo ważny jak sprawne hamulce, zawieszenie czy oświetlenie. Jednak nawet najlepsza opona letnia czy zimowa nie zapewni nam tyle bezpieczeństwa, co własna rozwaga i ograniczone zaufanie do siebie oraz innych uczestników ruchu drogowego.
Czym różni się opona letnia od zimowej?
Geometria
Źle ustawiona geometria kół może być niebezpieczna dla jazdy, a w najlepszym przypadku będzie niszczyć niektóre elementy samochodu. Chociaż nie jest to obowiązkowe, warto czasami dokonać pełnej kontroli kątów zawieszenia kół. Właściciele samochodów zbyt często lekceważą prawidłowe ustawienie kątów kół w swoich pojazdach. Nawet kupując używany samochód, rzadko kiedy przed podpisaniem umowy decydują się na sprawdzenie geometrii. Ma ona ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, sterowalność auta, jego stabilność i szybkość zużycia ogumienia.
Koła przednie
Najważniejsza jest zbieżność i kąt pochylenia kół przednich, ponieważ na naszych wyboistych i dziurawych drogach najłatwiej ulegają rozregulowaniu. W naszej rzeczywistości należałoby sprawdzać ?geometrię? kół przednich przed rozpoczęciem każdego sezonu letniego. Przy zakupie używanego samochodu należy to zrobić od razu. Najpierw jednak trzeba sprawdzić i wyeliminować luzy w zawieszeniu, a potem dopiero sprawdzamy geometrię". Jest to niewielki wydatek, a właściwa "geometria" kół przednich poprawi bezpieczeństwo jazdy i uchroni przed przyspieszonym zużyciem opon.
Cztery kąty
Najważniejsze w geometrii są cztery wartości: kąt pochylenia kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz zbieżność kół. Jeżeli ustawienie kół jest niewłaściwe, następuje wówczas szybkie, nierównomierne zużywanie się ogumienia. Pochylenie i kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy decyduje natomiast o stabilności samochodu w czasie jazdy, wpływa bowiem na jego sterowalność. Nieprawidłowe wyprzedzenie sworznia zwrotnicy powoduje niestabilność auta w czasie jazdy. Właściwa zbieżność kół zapewnia uniknięcie poślizgu bocznego, poprawia w ogóle stabilność kierowania oraz zapobiega nadmiernemu zużyciu ogumienia.
Sprawdzaj co roku
Zawsze przed zakupem używanego samochodu radzimy sprawdzić geometrię oraz rutynowo raz w roku przed rozpoczęciem sezonu letniego. Geometrię sprawdzamy w wyspecjalizowanym, wyposażonym w odpowiedni sprzęt warsztacie. Jest to niewielki wydatek, ale wart poniesienia, ponieważ ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy.