Zima. Kiedy wymieniać opony na zimowe?

 

Zima za pasem więc czas pomyśleć o wymianie opon na zimowe.

Kiedy wymieniać opony na zimowe?

Meteorolodzy ostrzegają przed zbliżającą się długą i śnieżną zimą. Mogą się mylić, ale i tak czas już pomyśleć o zimówkach. Kiedy kilkanaście lat temu sprzedawcy opon zaczynali przekonywać do kupowania opon zimowych, nie brakowało samozwańczych ekspertów twierdzących, że to tak naprawdę gadżet dla tych, którzy nie potrafią jeździć, bo dobry kierowca poradzi sobie nawet na łysych gumach. Na szczęście od tamtego czasu sporo się zmieniło. Ubiegłoroczne badania polskiego rynku pokazują, że już ponad połowa kierowców samochodów osobowych używa opon sezonowych, czyli dopasowanych do pory roku. Coraz większy ruch na drogach, mocniejsze auta oraz fakt, że opony letnie są znacznie mniej uniwersalne niż kiedyś, wszystko to sprawia, że używanie zimówek lub przynajmniej opon całorocznych stało się koniecznością. W naszej strefie klimatycznej występuje ponad 150 dni, podczas których panuje temperatura poniżej plus 7 stopni C, a na drogach występuje deszcz, śnieg, gołoledź czy błoto pośniegowe.

Zimówki - fakty i mity

Wielu kierowców pytanych o powód jazdy zimą na oponach letnich twierdzi, że opony zimowe są zbyt drogie. Jednak gdyby spojrzeć do cenników opon to różnice są praktycznie niezauważalne. Za te kilka złotych więcej kupujemy pewność i bezpieczeństwo swoje oraz innych. Przy okazji stosując odpowiednie ogumienie wydłużamy żywotność elementów zawieszenia. Kolejną rzeczą jest zużywanie się opon. W "zimowych" temperaturach opony letnie nie dość, że przestają spełniać swoją funkcję to na dodatek szybciej sie zużywają. Obecnie technologia produkcji opon jest na tyle zaawansowana, że mieszanka w zimówkach jest zupełnie inna niż w przypadku ogumienia letniego. To samo tyczy się używania opon zimowych przy wysokich temperaturach, gdyż są one znacznie bardziej miękkie niż "letniaki".

Kiedy należy zmienić opony?

Producenci i sprzedawcy opon zalecają zmianę w momencie, gdy średnia temperatura zacznie spadać poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Jednak nadal pozostaje to kwestią dyskusyjną. Jedni kierowcy postępują zgodnie z tym zaleceniem, a inni uważają, że jest to tylko chwyt marketingowy. Do produkcji zimówek używana jest miękka kompozycja kauczuku, co zapewnia większą przyczepność w trakcie jazdy na lodzie czy śniegu - zarówno w ubitym jak i w puchu. Kolejnym faktem przemawiającym za zmianą opon na zimowe jest skrócenie drogi hamowania na śliskiej nawierzchni. Według badań droga hamowania może się różnić nawet o 40 metrów w przypadku hamowania z prędkości 80 km/h do zera pomiędzy oponą zimową a letnią.Podczas testów przy prędkości 80km/h różnica ta wyniosła kilkanaście metrów, ale często właśnie taka odległość decyduje o zdrowiu i życiu naszym oraz osób postronnych. Sama wymiana opon jednak nie wystarczy. Musimy pamiętać także o kontrolowaniu ich stanu czyli ciśnienia oraz głębokości bieżnika. Specjaliści zalecają, aby zużycie nie przekraczało czterech milimetrów. Oprócz tego obecnie już mitem jest twierdzenie, że opony zimowe nie pozwalają na jazdę z dużymi prędkościami przy dobrych warunkach pogodowych. W Polsce możemy już kupić zimówki pozwalające na jazdę z prędkością 270 km/h. Zasady prawidłowej eksploatacji opon Specjaliści do spraw ogumienia przygotowali szereg zaleceń dotyczących prawidłowego użytkowania opon. Oto kilka z nich: - opony na jednej osi pojazdu muszą być jednakowej konstrukcji - dopuszczalna granica zużycia bieżnika to głębokość nie mniejsza niż 1.6 mm - widoczne pęknięcia uwidaczniające osnowę oraz wybrzuszenia na boku lub czole opony dyskwalifikują oponę z eksploatacji - zdatność opony do użycia wynosi 5 lat - nawet w przypadku, gdy przeleżała ten okres w magazynie, nie należy jej już eksploatować - zużycie zależy również od temperatury otoczenia podczas jazdy; ważne jest stosowanie opon w sezonie do jakiego zostały przeznaczone - właściwy poziom ciśnienia w ogumieniu ochroni nas przed zjawiskiem aquaplaningu, który występuje wtedy, kiedy opona nie dotyka stałej nawierzchni; samochód ślizga się wtedy po powierzchni wody, a kierowca traci nad nim kontrolę.

Zimówki, a prawo

Obecnie rządy większości krajów interesują się bezpieczeństwem na drogach. Niektóre kraje zaczęły nawet wprowadzać obowiązek wymiany opon na zimowe. Również niektóre ubezpieczalnie przy orzekaniu o winie sprawdzają czy opony zostały dostosowane do warunków pogodowych. W Polsce nie ma obowiązku wymiany ogumienia wraz z nadejściem zimy, ale w niektórych krajach rządy już wprowadziły takie regulacje prawne. W Chorwacji należy stosować opony zimowe lub opony letnie wyposażone w łańcuchy. Zarówno jedno jak i drugie ogumienie musi mieć bieżnik wyższy niż cztery milimetry. W Estonii obowiązuje nakaz jazdy z oponami zimowymi od 1 grudnia do 1 kwietnia. Często jednak w zależności od warunków pogodowych terminy te są elastyczne. W Finlandii za brak zimówek można nawet dostać mandat. Jazda na zimowym ogumieniu obowiązuje bezwzględnie od 1 grudnia do 1 marca. Przepis ten tyczy się zarówno Finów jak i turystów przyjeżdżających własnymi samochodami. Także na Litwie wprowadzono konieczność wymiany opon na zimowe w terminie od 10 listopada do 1 kwietnia. Na Łotwie jest to wymagane od 1 grudnia do 28 lutego. W Niemczech od niedawna obowiązuje przepis nakazujący korzystanie z ogumienia przystosowanego do warunków zimowych. Jeśli policja złapie nas na letniakach to możemy zostać ukarani mandatem, a w przypadku kolizji bądź wypadku ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania.

Szczegółowe informacje o prawie dotyczącym opon zimowych w danym kraju można uzyskać na stronie:

http://www.wyborkierowcow.pl/wiadomosci/przygotuj-sie-na-zime-za-granica-poradnik/

Błędy i oszczędności

Unikać należy również sytuacji zakładania tylko dwóch opon zimowych, wyłącznie na przód lub tył - czyli w zależności od samochodu na koła napędzane - co zdarza się zbyt często. Różnica w przyczepności pomiędzy oponą letnią a zimową jest radykalna i może spowodować, że w przypadku stosowania opon o różnym przeznaczeniu, samochód nie będzie zachowywał się bezpiecznie na drodze.

Wniosek

Wniosek jest prosty - jak tylko w prognozach pogody zauważymy, że temperatura spada poniżej około siedmiu stopni Celsjusza, powinniśmy zmienić opony na zimowe. W połączeniu z rozważną jazdą pozwoli nam to bezpiecznie dotrwać do upragnionej wiosny, kiedy to znowu będziemy mogli cieszyć się sportowymi, letnimi oponami. Natomiast akcje takie, jak wspomniana "Zmień opony na zimowe", powinny być organizowane w całym kraju i poparte praktyczną prezentacją różnicy między rodzajami ogumienia.

Budowa opony zimowej

O wyższości opon zimowych nad letnimi można przekonać się już kiedy pojawiają sie pierwsze poranne przymrozki. Często w tym okresie dzienna temperatura jest o wiele wyższa. Dlatego błędem jest branie średniej temperatury dobowej. Kiedy rano wyjeżdzamy do pracy lub wracamy wieczorem do domu temperatury czesto mogą być minusowe bądż oscylować wokół zera. Warto podkreślić, że mieszanka gumowa stosowana w oponach zimowych różni się od tej w oponach letnich i jest specjalnie przygotowana do pracy w niskich temperaturach. Kolejnym elementem wyróżniającym opony zimowe jest mocniej ponacinany bieżnik, który skonstruowano tak, aby dobrze odprowadzał wodę oraz błoto pośniegowe często występujące na zimowych drogach. Oprócz szerszych rowków oponę zimową wyróżnia o wiele większy stopień lamelizacji, tj. ilość nacięć nazywanych lamelami. Właśnie dzięki większej liczbie lameli, a co za tym idzie także krawędzi opona zimowa jest w stanie wychamować samochód na śliskiej nawieżchni lub ubitym śniegu. Dodatkowe krawędzie pełnią rolę "pazurów" , które "wgryzają" się w drogę pomagając wyhamować. Grupa Goodyear Polska - jako jedni z niewielu producentów opon - oferuje opony zimowe marki Goodyear, Dunlop, posiadające zaawansowane technicznie lamele trójwymiarowe (3D-BIS). Opony takie gwarantują bezpieczeństwo na najwyższym poziomie oraz możliwość czerpania przyjemności z jazdy zimą (dobre przyspieszenie i hamowanie jak i również przeniesienie napędu). Większy stopień ponacinania opony zapewnia lepsze właściwości jezdne, a budowa trójwymiarowych lameli powoduje, iż konstrukcja klocków w takiej oponie jest sztywniejsza i zapewnia równomierne zużycie bieżnika jak również poprawia trakcję oraz przyczepność w różnych zimowych warunkach drogowych. Obecnie przybywa zwolenników opon zimowych, którzy doceniają ich zalety. Zakup kompletu opon zimowych to wydatek porównywalny do nabycia opon letnich, jednak przy przestrzeganiu terminów sezonowej wymiany, czas używania dwóch zestawów opon wydłuża się ponad dwukrotnie. Niezależnie od sposobu napędu samochodu, opony zimowe powinny być umieszczone na obu osiach pojazdu, muszą mieć jednakowy bieżnik i podobny poziom zużycia, zakładanie opon w lepszym stanie na oś napędzaną nie daje pożądanego efektu. Jak ważną rolę pełnią opony zimowe świadczy fakt, że w Szwecji Finlandii, Niemczech Austrii i Szwajcarii ich stosowanie zimą jest obowiązkowe. W naszym kraju, w którym zima co roku zaskakuje drogowców, stosowanie opon zimowych powinno należeć do kanonu bezpiecznej jazdy. Na szczęście Polacy coraz częściej stawiają na bezpieczeństwo własne i pasażerów inwestując w opony zimowe.

Ciekawostki

- aby uzyskać duże przebiegi opon, należy dbać o prawidłowe ciśnienie w ogumieniu, często wyważać koła oraz kontrolować ustawienie geometrii zawieszenia,

- gdy jedziemy z prędkością 180 km/h zużycie bieżnika jest 9 razy większe niż przy poruszaniu się z prędkością 100 km/h, jeśli opona zostawia czarny ślad na nawierzchni, zużycie bieżnika wzrasta 100 razy w porównaniu z normalną jazdą.

- bardzo ważny jest wiek opon (DOT) jeżeli przekracza on 5-6 lat opona zimowa zaczyna zachowywać się jak opona letnia ze względu na utleniającą się krzemionkę która jest dodawana do opon zimowych aby tak dobrze spełniały swoje właściwości.

- głębokość bieżnika ma zasadniczy wpływ na szybkość odprowadzania wody i długość drogi hamowania. Zmniejszenie głębokości bieżnika z 7 do 3 mm wydłuża drogę hamowania na mokrej nawierzchni aż o 10 m.

 

Żródło: internet

© 2018 Gumar. All Rights Reserved. Designed By dery.pl

Nasza witryna korzysta z plików cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.